maandag 25 maart 2013

Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd - Paul A. Kirschner

Wat we weten over de digitale geletterdheid van jongeren?

  • Doelmatig en doeltreffend omgaan met ict – om van en mee te leren – gaat niet vanzelf.
  • Dat geldt ook voor jongeren die opgegroeid zijn met ict. Zij gebruiken computerapplicaties, internet en sociale media vooral oppervlakkig en utilitair.
  • Computerprogramma’s stellen ons in staat om gelijktijdig meerdere taken uit te voeren (multitasken), maar onze hersenen – ook die van digitale autochtonen – zijn daar niet op gebouwd. Wie probeert te multitasken maakt fouten: het is nadelig voor het leren en de leerprestaties.
  • De huidige generatie leraren in opleiding (met veel ervaring in het persoonlijk gebruik van ict) beschikt niet zondermeer over de didactische bekwaamheid die nodig is voor gebruik van ict-toepassingen in het onderwijs.



Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd - Paul A. Kirschner


Geen opmerkingen:

Een reactie posten