maandag 25 maart 2013

Every student in every school should have the opportunity to learn to code

Terwijl de hele wereld begint te beseffen dat informatica niet enkel een bijvak mag zijn. En dat informatica als leergebied verschillende belangrijke domeinen kan aanraken voor de ontplooiing van een kind of jongvolwassenen. Denk maar aan  termen zoals digitale geletterdheid en mediawijsheid.  

Krijgen we te horen van VVSKO dat het vak informatica in het ASO en niet handel/kantoor richtingen wordt afgeschaft. Verder wordt het vak enkel als keuze of complementair vak aangeboden om de lessentabellen te vullen.
Dit geeft een duidelijke boodschap: Informatica is in de 21ste eeuw niet belangrijk. Maar de delen van de paddestoel blijven wel essentiële leerstof.


Lees hieronder een flitsbericht van VVKSO
Informatica in bso/tso 2013-03-04

In diverse media en op andere fora heerste vandaag enige commotie over de “schrapping van het vak informatica uit de lessentabellen van het tso en bso”.

Het VVKSO wil via dit extra Flitsbericht de situatie correct en duidelijk schetsen: het statuut van het vak informatica in onze lessentabellen wijzigt niet! Het vak behoort in de niet-handelsrichtingen van het tso en bso – net als in het aso - tot het keuze- of complementair gedeelte van de lessentabellen.

Er werd bij de herwerking van de lessentabellen en specifieke vakken in enkele studierichtingen gekozen voor het integreren van ICT in die vakken en niet langer het vak informatica (of een ander vak) als complementair vak te suggereren. Scholen waren – en blijven - dus wel vrij om niettemin een wekelijks uur informatica in de lessentabel op te nemen. Op die manier wil het VVKSO scholen in staat stellen nog meer een eigen beleid te voeren bij de realisatie van de studierichtingsprofielen.

De leerplannen informatica worden dus geenszins geschrapt. U kunt die zoals voorheen vinden op de VVKSO-website > leerplannen > leerplannen in voege.
Bron van dit bericht : http://www.vvkso.be/ > Flts > Berichten





Moet elke leerling kunnen programmeren? Bram Feams
Bill Gates, Mark Zuckerberg en popster Will.I.Am beweren dat programmeurs de tovenaars van de toekomst zijn. 
Zelfs wie met minder zweverige blik naar het coderen kijkt, beseft we vandaag minstens moeten begrijpen wat er “achter de schermen van een app” gebeurt.


KNAW PLEIT VOOR KRACHTIGE VERNIEUWING INFORMATICAONDERWIJS HAVO/VWO
Middelbare scholieren zijn weliswaar vaardig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico's van digitale communicatie. Het huidige informaticaonderwijs leidt niet tot digitale geletterdheid: een basisvaardigheid in de huidige ICT-gedomineerde samenleving. De KNAW pleit daarom voor een nieuw, verplicht vak in de onderbouw van havo/vwo en grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica in de bovenbouw.

http://www.knaw.nl/Content/Internet_KNAW/actueel/bestanden/Digitale_geletterdheid_Infographic_KNAW.pdf
Learn about a new "superpower" that isn't being taught in 90% of US schools.

Starring Bill Gates, Mark Zuckerberg, will.i.am, Chris Bosh, Jack Dorsey, 
Tony Hsieh, Drew Houston, Gabe Newell, Ruchi Sanghvi, Elena Silenok, Vanessa Hurst, and Hadi Partovi. 

Directed by Leslie Chilcott. Executive producers Hadi and Ali Partovi.






"We shouldn’t teach software; we should teach the tools to create it. According to Clare Sutcliff, teaching young kids to code empowers them to be more creative, think critically, and learn from doing and will give students the skills to succeed in high-tech careers later in life. (Filmed at TEDxBrighton)"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten