maandag 25 maart 2013

21st century skills


In het kader van... ict-bekwaamheid



Onderzoek toont aan dat de juiste inzet van ict in het onderwijs ervoor zorgt dat de motivatie van leerlingen toeneemt, de leerprestaties verbeteren en dat het leerproces efficiënter wordt. Wat wordt er van leraren verwacht? Welke kennis, vaardigheden en houding hebben zij nodig? Om hier antwoord op te geven ontwikkelde Kennisnet samen met het onderwijsveld het Kader voor ict-bekwaamheid van leraren (PDF).

Lees verder...

BRON: http://www.kennisnet.nl/themas/ict-bekwaamheid/


Kennisnet eens met Kroes:"Schoolvak ict niet voldoende"


Maatschappelijke veranderingen vragen om andere vaardigheden!




BRON: http://www.kennisnet.nl/kennisnet-eens-met-kroes-schoolvak-ict-niet-voldoende/

ZIE OOK:
http://www.leraar24.nl/dossier/3280
http://www.kennisnet.nl/themas/ict-bekwaamheid/
http://www.kennisnet.nl/themas/21st-century-skills/

Meer ict leidt niet automatisch tot meer resultaat

Iets dergelijks gaat ook op voor ict in het onderwijs. Ict is een middel dat het onderwijs kan verbeteren. Maar zonder goede leraren die in staat zijn ict te gebruiken levert het onvoldoende op.
Lees verder...

BRON: http://www.kennisnet.nl/meer-ict-leidt-niet-automatisch-tot-meer-resultaat/

Piktochart




Weet je nog niet wat een infographic is?
Hier een kleine tip:


Mail Merge met Gmail en/of Google Drive



Wikipedia legt het heel duidelijk uit:"Mailmerge is een techniek om vanuit een sjabloonbrief een veelvoud aan documenten te genereren waarin alleen enkele gegevens verschillen."

BRON:



ZIE OOK: https://sites.google.com/site/informatiekundehub/documenyen/google-docs/mail-merge

Every student in every school should have the opportunity to learn to code

Terwijl de hele wereld begint te beseffen dat informatica niet enkel een bijvak mag zijn. En dat informatica als leergebied verschillende belangrijke domeinen kan aanraken voor de ontplooiing van een kind of jongvolwassenen. Denk maar aan  termen zoals digitale geletterdheid en mediawijsheid.  

Krijgen we te horen van VVSKO dat het vak informatica in het ASO en niet handel/kantoor richtingen wordt afgeschaft. Verder wordt het vak enkel als keuze of complementair vak aangeboden om de lessentabellen te vullen.
Dit geeft een duidelijke boodschap: Informatica is in de 21ste eeuw niet belangrijk. Maar de delen van de paddestoel blijven wel essentiële leerstof.


Lees hieronder een flitsbericht van VVKSO
Informatica in bso/tso 2013-03-04

In diverse media en op andere fora heerste vandaag enige commotie over de “schrapping van het vak informatica uit de lessentabellen van het tso en bso”.

Het VVKSO wil via dit extra Flitsbericht de situatie correct en duidelijk schetsen: het statuut van het vak informatica in onze lessentabellen wijzigt niet! Het vak behoort in de niet-handelsrichtingen van het tso en bso – net als in het aso - tot het keuze- of complementair gedeelte van de lessentabellen.

Er werd bij de herwerking van de lessentabellen en specifieke vakken in enkele studierichtingen gekozen voor het integreren van ICT in die vakken en niet langer het vak informatica (of een ander vak) als complementair vak te suggereren. Scholen waren – en blijven - dus wel vrij om niettemin een wekelijks uur informatica in de lessentabel op te nemen. Op die manier wil het VVKSO scholen in staat stellen nog meer een eigen beleid te voeren bij de realisatie van de studierichtingsprofielen.

De leerplannen informatica worden dus geenszins geschrapt. U kunt die zoals voorheen vinden op de VVKSO-website > leerplannen > leerplannen in voege.
Bron van dit bericht : http://www.vvkso.be/ > Flts > Berichten





Moet elke leerling kunnen programmeren? Bram Feams
Bill Gates, Mark Zuckerberg en popster Will.I.Am beweren dat programmeurs de tovenaars van de toekomst zijn. 
Zelfs wie met minder zweverige blik naar het coderen kijkt, beseft we vandaag minstens moeten begrijpen wat er “achter de schermen van een app” gebeurt.


KNAW PLEIT VOOR KRACHTIGE VERNIEUWING INFORMATICAONDERWIJS HAVO/VWO
Middelbare scholieren zijn weliswaar vaardig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico's van digitale communicatie. Het huidige informaticaonderwijs leidt niet tot digitale geletterdheid: een basisvaardigheid in de huidige ICT-gedomineerde samenleving. De KNAW pleit daarom voor een nieuw, verplicht vak in de onderbouw van havo/vwo en grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica in de bovenbouw.

http://www.knaw.nl/Content/Internet_KNAW/actueel/bestanden/Digitale_geletterdheid_Infographic_KNAW.pdf
Learn about a new "superpower" that isn't being taught in 90% of US schools.

Starring Bill Gates, Mark Zuckerberg, will.i.am, Chris Bosh, Jack Dorsey, 
Tony Hsieh, Drew Houston, Gabe Newell, Ruchi Sanghvi, Elena Silenok, Vanessa Hurst, and Hadi Partovi. 

Directed by Leslie Chilcott. Executive producers Hadi and Ali Partovi.






"We shouldn’t teach software; we should teach the tools to create it. According to Clare Sutcliff, teaching young kids to code empowers them to be more creative, think critically, and learn from doing and will give students the skills to succeed in high-tech careers later in life. (Filmed at TEDxBrighton)"




Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd - Paul A. Kirschner

Wat we weten over de digitale geletterdheid van jongeren?

  • Doelmatig en doeltreffend omgaan met ict – om van en mee te leren – gaat niet vanzelf.
  • Dat geldt ook voor jongeren die opgegroeid zijn met ict. Zij gebruiken computerapplicaties, internet en sociale media vooral oppervlakkig en utilitair.
  • Computerprogramma’s stellen ons in staat om gelijktijdig meerdere taken uit te voeren (multitasken), maar onze hersenen – ook die van digitale autochtonen – zijn daar niet op gebouwd. Wie probeert te multitasken maakt fouten: het is nadelig voor het leren en de leerprestaties.
  • De huidige generatie leraren in opleiding (met veel ervaring in het persoonlijk gebruik van ict) beschikt niet zondermeer over de didactische bekwaamheid die nodig is voor gebruik van ict-toepassingen in het onderwijs.



Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd - Paul A. Kirschner


Sugata Mitra: Build a School in the Cloud

Sugata Mitra (born 12 February 1952) is Professor of Educational Technology at the School of Education, Communication and Language Sciences at Newcastle University, England. He is best known for his "Hole in the Wall" experiment, and widely cited in works on literacy and education. He is Chief Scientist, Emeritus, at NIIT. He is also the winner of TED Prize 2013.



2013: Sugata Mitra: Build a School in the Cloud

Onstage at TED2013, Sugata Mitra makes his bold TED Prize wish:

Help me design the School in the Cloud, a learning lab in India, where children can explore and learn from each other

-- using resources and mentoring from the cloud.

Hear his inspiring vision for Self Organized Learning Environments (SOLE), and learn more at tedprize.org. Educational researcher Sugata Mitra is the winner of the 2013 TED Prize.

His wish: Build a School in the Cloud, where children can explore and learn from one another.


2010: Sugata Mitra's nieuwe experimenten in zelfonderwijs

Onderwijswetenschapper Sugata Mitra pakt een van de grootste problemen in het onderwijs aan - de beste leraren en scholen vind je niet waar ze het hardst nodig zijn.

In een reeks van real-life experimenten van New Delhi tot Zuid-Afrika en Italië,

gaf hij kinderen onder eigen toezicht toegang tot het web en zag dat de resultaten de manier waarop we denken over het onderwijs konden veranderen.





2007: Sugata Mitra: The child-driven education

Tijdens LIFT 2007 spreekt Sugata Mitra over zijn 'Gat in de Muur'-project.

In dit project ontdekken jonge kinderen zelf hoe ze een PC kunnen gebruiken

- en dan leren ze dit aan andere kinderen. Hij vraagt zich af welke andere zaken kinderen zichzelf kunnen leren.

Educational researcher Sugata Mitra is the winner of the 2013 TED Prize.

His wish: Build a School in the Cloud, where children can explore and learn from one another.



Peter Norvig: Een leslokaal met 100.000 studenten



In de herfst van 2011 gaf Peter Norvig samen met Sebastian Thrun een cursus Artificiële Intelligentie aan de universiteit van Stanford. 

Die werd in levende lijve bijgewoond door 175 studenten -- en ruim 100.000 via een interactieve webcast. 

Hij vertelt wat hij leerde over lesgeven aan een wereldwijd klaslokaal.

Peter Norvig is a leading American computer scientist, expert on artificial intelligence and the Director of Research at Google Inc.